L’EIX DEL MEDITERRANI UN REPTE PER CATALUNYA.

DESCRIPCIÓ De l’EIX DEL MEDITERRANI I L’EIX VERTEBRADOR EUROPEU Ençà africa FINS Estocolm.

 

10259748_240561996152153_7623442152899989183_n

 

l’EIX MEDITERRANI

DES DE EL SEU INICI, Connectant TOTS ELS PORTS FLUVIALS DE EL MAR Bàltic I DEL MAR DEL Nord. AQUEST EIX FERROVIARI arriba FINS KOBLENZ (Alemanya) A ON ES divideix EN DOS RAMALS.
RAMAL PRINCIPAL EST:
El seu traçat està en funció de anar envers el Sur, vers la vall del Rhin ençà Bassel i Berna i creua els Alps Suïssos fins a Milà Torino i Gènova.
RAMAL PRINCIPAL OEST:
El seu traçat passa creuant per als valls del Rhin i el Rodano, passant de l’un altre a través de Luxemburg i Metz i discorre per la costa Mediterrània, més occidental ençà Marsella i Gènova, fins a Algesires i s’hi ha apropa al Marroc i Argelia, connectant els Eixos més importants de la Unió Europea.
Amb aquest darrer punt, és a on s’hi integra l’EIX MEDITERRANI (espanyol), al ramal Oest que unirà Europa amb Africa. Aquest Ramal és el que presentem únicament, tocant l’EIX MEDITERRANI.
Quelcom de les dades de l’estudi, les tenim dels informes, de: FERRMED, INE, GENERALITAT COMUNITAT VALENCIANA, Cambra DE COMERÇ DE MURCIA, GENERALITAT DE CATALUNYA, Idescat. I CAMARAS DE COMERÇ DE VALENCIA I BARCELONA, així com del MINISTERI DE FOMENT ESPANYOL.
EIX MEDITERRANI, com ja coneixem és el ramal Oest, que unirà el continent Africà envers Tànger, per Algesires per tota la costa Mediterrània espanyola, fins a Perpinyà (França), amb una extensió de 1300 Km. I que beneficiés nous punts de creació Industrial, tenim un benefici per l’Economia espanyola extraordinari.
De l’EIX MEDITERRANI, sortiran beneficiades les ciutats de: Algesires, Màlaga, Motril, Almeria*, Múrcia, Alacant, València, Castelló de la Plana, Tarragona i Barcelona.
*Per culpa de l’orografia d’aquesta part de la costa, resta pendent una modificació del traçat per l’interior d’Andalusia.
Cal fer una observació molt important; els Ports de Barcelona, Tarragona València i Algesires són dins del 70 Ports més grans del Món, envers la quantitat de Contenidors que es mouen dins del trafico Portuari, i formem part dels 20 primers d’Europa. Aquests Ports es beneficiaran, ja que esdevindrien, com la principal i més important Porta d’entrada a Europa, gràcies al tràfic de mercaderies que arribarien d’Amèrica, Àsia i Oceania a mitjan-sa un SISTEMA DE TRANSPORTS INTERMODAL.
L’EIX MEDITERRANI, fou aprovat i considerat dins de la xarxa de transports Europeus. Amb data del 18/XII/2012, i ratificat per la UE. El 30/06/2013, com a PRIORITAT Europea les inversions de l’Estat espanyol arribaran fins als 51.000 milions de €. Es creu que la data d’acabat de l’Eix esdevindrà l’any 2030. aprop.
Tenim en compte l’impacte que afectés al transport de mercaderies, és molt interessant el fet de conèixer les dades, en les que Espanya figura com a la segona potència Europea, (dins del rànquing europeu) i (en milions de tones per Km. Segons els informes de l’oficina estadística de la Comissió Europea EUROSTAT) i analitzats per l’Associació de Transport Internacional per carretera ASTIC representant per transport Internacional per carretera el 35% de la totalitat del sector dels transports, fem una comparativa:
França el transport Internacional és el 9% de la totalitat, al Regne Unit és el 5% i a Itàlia el 12%. així doncs tenim en compte, tant el Transport Nacional com l’Internacional, Espanya ocupa la 3a posició dins del rànquing europeu amb 192.597 milions de tones per km. Figuren com a primera Alemanya i Polònia i davant de França, representant l’11% del volum total del transports europeus.
El fluí-xus de mercaderies del Nord d’Africà i els ports del Mediterrani-Occidental esdevindran un gran increment amb les pròximes dècades (l’any 2004 = 176.120 camions van transportar mercaderies, envers el Port d’Algesires amb els Ports de Ceuta i Tànger.) Això vol dir-nos que l’EIX té una influència directa i indirecta envers 245 milions d’Europeus, el 54% de la totalitat de la UE. I tindrà un 67% del PIB, de la UE., a part de tenir una gran influencia envers 6O milions dels habitants de l’africà del Nord. L’EIX farà més fàcil el desenvolupament del comerç, envers EUROPA, Àsia I OCEANIA. Així com des de-de EUROPA I Amèrica, les dues amb volums molt importants.
L’Evolució DEL TRAFIC:
La intensitat del trafico anyal (any 2002) té una variació des de-de 24 i 112 milions de tones, de les apropo del 78 i entre el 98%, de les mercaderies varen ser transportades per carretera, seguin més o menys unes pautes, direcció Nord: A tots els sectors de l’automoció, productes farmacèutics, construcció, metal·lurgista i la siderúrgia. Direcció Sur: Cap als Ports del Nord d’Europa, l’automoció, la siderúrgia, l’electrònica, la química i la farmacèutica. Analitzem les xifres estadístiques corresponents a les quatre Comunitats Autònomes d’Espanya (Andalusia, Múrcia, València, i Catalunya) per les que l’EIX MEDITERRANI, aní-ra pel camí del Nord d’Europa i quin significat tenen dins de l’economia espanyola, Industrialment, i Comercialment:
El 49% de la població espanyola (Catalunya i la Comunitat Valenciana elles soles significant el 25% de la totalitat espanyola.)
El 45% del PIB espanyol (Cat. i CV. Signifiquen el 30% del PIB d’Espanya )
Més del 50% del VAB de tots els productes agrícoles
Més del 48% de la producció Industrial espanyola (amb el tema de béns de consum, així com amb els productes intermedis es el 56%.)
El 65% del trafico de tots els ports espanyols, excloent Canàries.
Aquest Eix intermodal dona seguretat a la captació de trafico ferroviari, nou i l’actual a causa del desenvolupament del comerç, per mitjans molt més escaients.
La Previsió que l’any 2020 uns 46 milions de tones de trafico, viatjaran entre Duisburg i Cerbère i uns 32 milions de tones, envers Cerbère i València i uns 13 milions de tones envers València i Algesires. (el trafico de les terminals terrestres esdevindrà prioritàriament un trafico INTERMODAL, amb transport per carretera facilitat per les plataformes logisticàs actuals així com de nova creació amb el futur.
L’EIX ferroviari suposés una reducció molt gran de les despeses, externes i les associades al transport. (segons els càlculs de la metodologia INFRAS/IWW, amb una quota d’un 20% (amb aquests moments la quota és d’un 5%), s’ha aconseguiria una reducció anyal de 1.600 milions de €.
Si el transport ferroviari arribes al 30% de la quota la reducció de les despeses arribaria aprop dels 2.600.- milions de €.
MILLORAR LA Competitivitat GENERAL de la UE.
Com? Amb el valor afegit (particularment amb el corresponent al transport FERROVIARI
I MULTIMODAL de mercaderies. ) mitjans l’Aplicació dels principis “ R+D+4i “
I = Investigació
D = Desenvolupament
i = Innovació
i = Identitat ( la cultura de l’Empresa)
i = Incidència ( amb els mercats)
i = Infraestructures
(a escala global, regional i empresarial)
LA POTENCIACIÓ D’AQUEST EIX; esdevindrà amb el futur, la plena capacitat de reequilibrar-ne les zones amb potencials econòmics i esperancés de desenvolupament molt diferents.
Tenim en compte que el PIB d’una gran part d’aquestes regions és inferior a la mitjana de la UE-15. L’EIX ferroviari esdevindria un motiu de desenvolupament d’aquestes regions. Cal tenir en compte que les regions de la costa Mediterrània Occidental, tenen un ràpid procés d’intensificació residencial. Les noves infraestructures logístiques ajuden a la creació d’una econòmica, més productiva i molt variada i un valor afegit molt alt.
Posem un exemple: Ara les mercaderies que venen a Europa, venen com a Producte Acabat.
Per anar directament als grans distribuïdors i al mercat, però tenim en compte l’EIX Mediterrani es podrien fer les trameses de peça s per muntar com a producte acabat i valor afegit.
El muntatge de la peça s es podria fer aprop (dels HUBS Intermodals, que s’ha haurien de fer i evident-ment) això comportaria la creació de nous llocs de treball, la disminució de la taxa d’atur, (en crear-se noves industries) o adaptar i modernitzar les actuals, els Polígons de creació d’aquest nou teixit industrial tenen que ésser aprop d’Autopistes, Xarxes de transport. Aeroports i els Ports a on arribarien les mercaderies, en principi les més escaients, podrien ser les que resten més a prop de la conurbació de Barcelona, així com el Vallés Occidental i el Vallés Oriental,/ el Vallés amb tot el seu volum, çes el pol Industrial més gran d’Europa) i el Penedès en general ben aprop tant de Tarragona i el seu port com de l’aeroport de Reus, com de la conurbació de Barcelona amb totes les avantatges ja conegudes, gràcies a les seves estructures.
Si fem un altres anàlisis podem veure, que el transport amb vaixells de contenidors, si les distancies són les mateixes, signifiquen un cost molt més elevat, degut que no és el mateix volum en metros cúbics, transportar PRODUCTE ACABAT, que peça s per muntar, ni molt menys el cost del transport al reduiré els dies del transport, així com les distancies si arriba’n als Ports de Catalunya. A on ens podem muntar les ‘peça s i convertir-lo amb PRODUCTE ACABAT I DE VALOR AFEGIT, així con fer una Distribució més rapida, a mitjan-sa l’EIX Ferroviari i els centres Intermodals, al costat dels hubs, per la distribució la UE. A cost més baix, que l’actual.
L’EIX MEDITERRANI, té moltes avantatges econòmiques així com molt més dinamisme, però té també una part d’inconvenients, que val la pena esmenar:
La forta pressió residencial, que pateix la zona a causa dels atractius del clima i del terreny, el que és un perill considerable, per les estructures productives.
Com és una economia molt oberta per la competència de l’exterior, es veu obligada a mantenir una alta competitivitat.
Així com una manca de capitals Públics, que afecten la productivitat.
L’ample de via ibèrica, (1.668 mm. Contra l’ample de via UIC de 1.435 mm.), saturació de les rodalies de València i Barcelona, la manca de continuïtat* amb els trams Almeria/ Múrcia, mancances i deficiències amb els accessos dels Ports. *S’he esta fen un nou estudi per passar-lo per dins d’Andalusia per culpa de l’orografia d’aquesta part de la costa Mediterrània.
La mancança d’interès per l’Estat espanyol, per l’EIX MEDITERRANI, per afavorir l’EIX CENTRAL de Madrid a Tolosa de Llenguadoc.
AVANTATGES: les ja anomenades anteriorment, el ser un EIX INTERMODAL, conforme a la Política de la U.E
L’alt cost diferencial envers l’EIX CENTRAL i l’EIX DE Mediterrani, molt més econòmic de construcció i manteniment aquest darrer.
Alta reducció dels costos del Transport
Funcionament les 24 hores del dia
Les característiques soci-econòmiques, de les zones cover-tas per l’EIX i les previsibles de desenvolupament futur dels fluixos significatius per al Ferrocarril.
La topografia de l’EIX és més planera, i per tant millor per al transport de mercaderies que qualsevol altre EIX, ferroviari del SUR AL Nord de la U.E.
GONÇAL BAYÓ I CANUT
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s